مشاوره

حل تست آموزشی

حل تست آموزشی چیست و چگونه باید انجام شود؟

به‌صورت کلی سه نوع حل تست داریم:

  • حل تست آموزشی
  • حل تست زمان‌دار
  • حل تست سرعتی

اولین مرحله حل تست بعد از مطالعه اولیه، حل تست آموزشی است که برای تکمیل یادگیری می‌بایست انجام گیرد و بخشی از فرآیند یادگیری است؛ یعنی بدون توجه به زمان و درست و یا غلط زدن تست فقط برای بهتر جا افتادن مطالب انجام می‌شود.
وقتی درصد ما در حل تست آموزشی در 70 درصد به بالا تثبیت شد می‌توانیم وارد مرحله حل تست زمان‌دار شویم که برای تثبیت مطالب در ذهن ما انجام می‌شود و نیز باعث افزایش سرعت تست‌زنی در حد استاندارد کنکور می‌شود.
زمانی که درصد ما در حل تست زمان‌دار نیز در 70 درصد به بالا تثبیت شد می‌توانیم وارد مرحله حل تست سرعتی شویم که در زمان کمتری از زمان استاندارد کنکور اقدام به حل تست می‌کنیم یعنی برای مثال 20 تست را در 10 دقیقه می‌زنیم.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد نحوه حل تست آموزشی صحبت کنیم و به‌طور دقیق حالت‌های مختلف را بررسی نماییم تا بیشترین بهره را در یادگیری مطالب از حل تست آموزشی ببریم.
نکته: در تست‌زنی آموزشی توجهی به زمان نداریم و هرچقدر لازم باشد باید برای هر تست زمان بگذاریم.
نکته: حتی اگر تست را غلط حل کنیم نباید ناراحت شویم و به هم بریزیم و برعکس باید خوشحال هم بشویم چون هنوز برای برطرف کردن اشکال و ایراد خود زمان داریم و اگر الآن غلط نمی‌زدیم در کنکور غلط می‌زدیم. پس سعی کنید همیشه نیمه پر لیوان را ببینید و بدون درگیر کردن احساسات، کاملاً منطقی با تست برخورد کنید.

حالت‌های مختلف حل تست:

۱- درست

۲- شک‌دار

۳- سفید(نزده)

۴- غلط

حال هرکدام از این حالت‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱- درست :

  • درست و در زمان استاندارد:

    در این حالت حتماً باید پاسخنامه را به‌طور کامل بخوانیم تا اگر نکته‌ای در آن بود که ما نمی‌دانستیم آن را یادداشت کنیم زیرا ممکن است در تست‌های بعدی کارگشا باشد.در دروسی مانند زیست‌شناسی و عربی در صورت امکان باید دلیل غلط بودن سه گزینه دیگر را نیز بررسی کنیم. این کار یکی از بهترین کارهایی است که هر داوطلب کنکور می‌تواند انجام دهد زیرا تسلط شما را در آن مطلب بسیار افزایش می‌دهد و باعث می‌شود دیدگاه طراحانه نسبت به آن موضوع به دست بیاورید.

  • درست و زمان‌بر:

    در این حالت باید راه‌حل خود را با راه‌حل پاسخنامه حتماً مقایسه کنیم و درصورتی‌که تفاوت داشتند نکته مربوطه را یاد بگیریم و در دفتر نکات حتماً یادداشت کنیم و دوباره تست را حل کنیم تا نکته موردنظر برایمان جا بیفتد.
    در صورت امکان دلیل غلط بودن سه گزینه دیگر را نیز حتماً بررسی می‌کنیم.
    بنابراین یادتان باشد که در فاز آموزش و یادگیری اگر در یک دقیقه اول نتوانستید را تست را حل کنید به سراغ پاسخنامه نروید و کمی بیشتر روی تست وقت بگذارید شاید باکمی زمان بیشتر و کلنجار رفتن با تست، توانستید تست را حل کنید. این کار باعث می‌شود تا روش حل سؤالات تیپ‌های مختلف خودبه‌خود در ذهن شما دسته‌بندی شوند زیرا ممکن است چندین راه اشتباه را امتحان کنید و در آخر به راه‌حل درست برسید. درنتیجه در دفعات بعدی از امتحان کردن راه‌های اشتباه امتناع می‌کنید.


۲- شک دار:

  • شک در گزینه‌ها:

    در دروسی مانند دین و زندگی بیشتر اتفاق می‌افتد که دو جای خالی در سؤال آمده است و یکی را بلدیم و دومی را بلد نیستیم که باعث می‌شود به دو گزینه شک کنیم. در این نوع تست‌ها نباید به پاسخنامه نگاه کنید بلکه باید به منبع اصلی خود رجوع کنید و جواب صحیح را پیدا کنید و علامت بزنید و ریشه شک را برطرف نمایید. باید مشخص کنید دلیل به شک افتادن شما چیست. آیا به بخشی از کتاب کم‌توجهی کرده‌اید؟ آیا قسمتی از متن را به‌درستی و با تمرکز یاد نگرفته‌اید؟ آیا به پاورقی‌ها یا شکل‌ها توجه نکرده‌اید؟ و بسیاری سؤالات دیگر که باید پاسخ آن‌ها را پیدا کنید زیرا این‌گونه اشتباهات هنگام مطالعه اولیه ممکن است دوباره تکرار شوند و شما باید حتماً الگوی این‌گونه اشتباهات خود را پیدا کنید و از انجام دادن مجدد آن‌ها اجتناب کنید.

  • شک در راه‌حل:

    در حالت شک در راه‌حل مثلاً ممکن است در مثبت و منفی شک کنید و یا فلان چیز در صورت کسر بود یا در مخرج کسر و … در این مواقع نیز نباید به پاسخنامه نگاه کنید و باید سراغ منبع اصلی و یا جزوه خود بروید و ریشه شک را برطرف نمایید و آن را در دفتر نکات مربوط به آن درس یادداشت کنید و دوباره تست را حل کنید تا به جواب صحیح برسید.

در تست شک دار درست یا غلط زدن تست در ابتدا اهمیتی ندارد زیرا می‌بایست ریشه شک را پیدا کنید و آن را برطرف نمایید چه درست زده باشید چه غلط.


۳- سفید(نزده):

  • صورت سؤال را اصلاً متوجه نمی‌شوید:

    در حالتی که صورت سؤال را به‌هیچ‌وجه متوجه نمی‌شوید به‌احتمال‌زیاد می‌بایست درس‌نامه را دوباره از اول مطالعه کنید تا بتوانید موضوع موردنظر را یاد بگیرید. در این حالت چک کردن پاسخنامه فایده‌ای نخواهد داشت زیرا شما درزمینهٔ آموزشی به‌احتمال‌زیاد مشکل دارید و باید حتماً آموزش خود را در آن موضوع خاص تکمیل کنید و سپس به حل تست بپردازید.

  • بعد از صرف زمان زیادی نتوانستید تست را حل کنید:

    درصورتی‌که زمان زیادی را با تست کلنجار رفتید ولی نتوانستید پاسخ درست را پیدا کنید به‌احتمال‌زیاد شما درس‌نامه را بلدید بنابراین اگر زمان زیادی تا کنکور مانده است بهتر است دوباره سعی کنید تست را حل کنید و اگر توانستید حل کنید که از نوع تست درست زمان‌بر می‌شود ولی اگر بازهم نتوانستید حل کنید باید به پاسخنامه رجوع کنید و راه‌حل را یاد بگیرید.

نکته: توجه داشته باشید در این مواقع سعی کنید فقط بخش اول راه‌حل را از پاسخنامه ببینید و مابقی را خودتان حل کنید و فقط اگر بازهم نتوانستید به جواب برسید کل راه‌حل پاسخنامه را نگاه کنید.

نکته: حتماً نکته مربوط به این تست را در کنار بقیه نکات مربوط به آن درس در دفتر نکات و یا داخل کتاب بنویسید و حتماً خود تست را نیز به‌عنوان سفید علامت‌دار کنید و بعد از چند تست دیگر مجدد برگردید و این تست را خودتان دوباره حل کنید تا ایده حل آن در ذهنتان بنشیند.


۴- غلط:

در این حالت که به‌نوعی بدترین نوع است شما به‌هیچ‌عنوان نباید از غلط زدن تست ناراحت شوید و روحیه خود را ببازید. بلکه باید همواره نیمه‌پر لیوان را ببینید که اگر الآن غلط نمی‌زدید در کنکور ممکن بود غلط بزنید. پس جای شکر دارد که هنوز می‌توانید این اشتباه خودتان را اصلاح کنید.

نکته: الآن که متوجه شدید تست را غلط زده‌اید به راه‌حل پاسخنامه نگاه نکنید بلکه برگردید و سریع صورت سؤال را یک‌بار دیگر با دقت بیشتر بخوانید و دوباره تست را حل کنید.

اگر در این حالت توانستید تست را حل کنید پس به‌احتمال‌زیاد دفعه اول شما بی‌دقتی در خواندن صورت سؤال کرده‌اید؛ برای مثال هست را نیست خوانده‌اید و یا دارد را ندارد خوانده‌اید و ازاین‌دست بی‌دقتی‌ها. در این حالت حتماً باید نوع بی‌دقتی خودتان را مشخص کنید زیرا بی‌دقتی کردن‌های ما از الگوهای تکرارشونده پیروی می‌کنند و احتمال تکرار آن زیاد است. بعد از مشخص کردن نوع بی‌دقتی باید راهکار مناسب برای رفع آن را نیز بیابید و حتماً در منزل و قبل از آزمون تمرین کنید تا خدای‌نکرده در آزمون دچار این نوع از بی‌دقتی نشوید.

ولی اگر بعد از خواندن مجدد صورت سؤال دوباره تست را غلط حل کردید پس در اینجا نکته‌ای وجود دارد که شما بلد نیستید و باید پاسخنامه را نگاه کنید و نقطه‌ای را که راه‌حل شما به مسیر اشتباه رفته است را پیدا کنید و برطرف نمایید. برای مثال ممکن است لازم باشد دوباره درس‌نامه مربوطه را بخوانید تا مطلب برایتان جا بیفتد.
ولی درصورتی‌که با مراجعه به درس‌نامه بازهم مشکل پابرجا بود به‌احتمال‌زیاد شما باید منبع کمک‌آموزشی خودتان را تغییر دهید و از یک منبع روان و آسان در سطح خودتان استفاده کنید تا بتوانید درس‌نامه آموزشی آن را به‌راحتی درک کنید.


نتیجه: در انتها نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که هنگام حل تست آموزشی تا جایی که امکان دارد وابسته به پاسخنامه نباشید. حتماً برای هر تست در فاز آموزش لااقل ده دقیقه زمان بگذارید.

الگوریتم روش‌های ذکرشده در بالا را می‌توانید در یک برگه آ چهار بکشید تا راحت‌تر بتوانید از روش‌های گفته‌شده به‌صورت عملی و در هنگام حل تست و تمرین در منزل از آن استفاده کنید.


در فایل صوتی زیر نیز می‌توانید مطالب این مقاله را به‌صورت صوتی گوش کنید تا بهتر متوجه نحوه انجام مراحل گفته‌شده بشوید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا